att hata eller bli hatad

Ordet hat, för mig betyder det mycket mer än att tycka illa om en person. Att hata någon är att avsky en person så pass mycket att man inte bryr sig ett skit om den personen. Att hata någon är för mig detsamma som att vilja att personen försvann helt ur ens liv. Att bli hatad av någon är så mycket mer än att bara någon tycker illa om en. Att bli hatad innebär att någon avskyr dig så mycket att den person vill ha dig borta ur dess liv. Du är bara en meningslös pjäs i dess spel. Är inte det hemskt?

Jag slänger ur mig ordet hat alldeles för ofta. Det vet jag om. Inte ens en tiondel av de personer som jag sagt att jag hatar har jag verkligen hatat. Men ändå fortsätter jag. Jag "hatar" människor utan att de gjort mig något. Jag tycker illa om personer som försöker göra mig glad och jag irriterar mig på personer som vill lära känna mig. Utan mening, jag bara gör så.

Om en person hatar dig, så hatar du tydligen honom/henne tillbaka. Utan mening, du bara hatar honom/henne. Det är så de går till. För alla. Jag vet, jag har själv varit där. Det sker hela tiden. Men utan betydelse. Ordet hat betyder mer än vad man använder det till. Ordet hat har blivit något vi använder på personer som inte fungerar på de sätt som vi vill att de fungerar på. Men alla fungerar ju olika?

Hatet lär aldrig försvinna. Vi kommer alltid hata personer utan att de gjort något. Vi kommer alltid bli hatade av personer som vi inte ens pratat med. Men det är tydligen så det fungerar. Ellerhur? för att sluta bli hatade måste vi sluta hata. För att sluta hata måste vi sluta att bli hatade. Allt går runt i en cirkel. Och alla vet ju att cirklar inte har några hörnor eller kanter där det tar slut.. Det bara fortsätter runt och runt och runt. om och om igen.

Ska försöka komma till saken:
du klagar på att jag hatar dig, men utan anledning.
ändå säger du att du hatar mig också.
men du har väl ingen anledning till att hata mig heller?
nej precis, sluta klaga stumpan.
det är såhär det fungerar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0